Sunday, December 14, 2008

KESAN BERHENTI MEROKOK


"They say it takes a minute to find a special person, an hour to appreciate them, a day to love them, but an entire life to forget them"

sama la macam rokok... kalau kita dah berjinak-jinak dengan rokok, apatah lagi kalau dah bertahun-tahun badan kita di'supply'kan dengan nikotin+tar+CO2 dan lain-lain lagi... maka bila terputusnya supply tersebut apa akan jadi?

aku sekarang ni dalam proses yang dipanggil 'nicotine withdrawal symptoms'. aku pun baru tau adanya simptom macam ni... tu pun sejak berenti merokok dan pegi ke Klinik Berhenti Merokok... Doktor la bagitau kat aku... Antara simptom2nya adalah:

* Mild depression or sadness.
* Anxiety.
* Boredom and loneliness.
* Anger or short-temper.
(Aku malas translate... aku baca pamplet kat klinik)

Ni, antara simptom2nya la... so, sekarang ni senang cerita emosi dan diri aku secara keseluruhannya memang terganggu... walaupun takdela sampai ke peringkat nak kena jumpa pakar psikiatri... tapi bila badan kita ni berubah dan tak seselesa dulu sikit sebanyak dia tetap mengganggu tumpuan kita...

Tapi... tak dinafikan banyak lagi kesan2 positif sebab berenti merokok ni... cuma yang tu korang boleh baca sendiri... rupanya lepas 10 minit berenti ada kesannya... 1 jam ada lagi kesannya... apatah lagi kalau dah berenti berbulan2... pastu bertahun2... pastu berpuluh2 tahun... hehehe... sendiri mau ingat la....

takpe... takpe... sabar banyak2... bukan senang nak berenti ni.. dah dekat tiga bulan aku tinggalkan rokok ni... masa pergi klinik hari tu, aku ada buat CO2 test... kira dah ok sikit la... pasal aku ni termasuk dalam golongan mild smoker... kandungan CO2 dalam badan aku duduk kat paras2 antara merokok dengan tak merokok.. tu baru 2 bulan berenti... bayangkan kalau dah 2 tahun berenti? hehehehe....

20 comments:

Anonymous said...

tahniah sbb dah benti. bnyk benda lain buleh diisap lagi..

Anonymous said...

tahniah la sbb ampu berenti rokok....bukan snenag tu...cam nak tinggalkan awek yang kiata sayng...wahahaha...anyway saye baru semggu...hrap semngt yg ada kekal selamanya...doakn...

Syam said...

bomme... teruskan... teruknye kejap je... tapi lepas 3 bulan badan rasa beza... InsyaAllah...

Unknown said...

tahniah... coz u passed 3 months already... i just quit 4d... after 22 smoking years... hopefully i can quit as easy as u...

Mazri said...

Saya pun baru berhenti lebih kurang 10 hari. itu pun sebab demam hari tu. Sampai sekarang sebatang rokok pun saya masih belum isap. Rasa sayang pulak nak merokok semula.

Saya sekarang sudah mula terasa sympton berhenti merokok. Hidup saya tiba-tiba jadi bosan, cepat marah, rasa bimbang tak dapat siapkan kerja. Juga bimbang pasal kewangan.

Padahal sebelum ini ok jer. Tahniah pada awak yang telah berjaya berhenti merokok.

Syam said...

thanks mazri...
keep it up... kalau dah berenti teruskan je... aku dah 7 bulan... takde apa pun... lagi best ada la... bila berenti baru ktia tau kesannya...

Anonymous said...

adalah merupakan satu jihad untuk menghalang anak remaja kita daripada merokok. lihatlah kesan ketagihan... amat sengsara buat perokok.

Anonymous said...

camne skg? bila dah totally stop merokok. ada byk perubahan ke? aku baru sebulan. ongoing. tp dia nye kesan withdrawal Allah je yg tau. mcm2 rasa ada. harap2 aku berjaya mengharunginya...

Anonymous said...

suami saya sejak dari dia demam sebatang rokok pon dia tak hisap...dia rasa kerongkong dia pahit...lepas dah nak masuk sebulan, tapi asyik nak marah, cepat sangat letih, lesu badan, sengal badan laaa dan mcm2 lagi..saya yang jadi susah hati.tapi saya jugaklah sedaya upaya untuk menenangkan dia...mudah mudahan dia terus berhenti rokok...Amin

Anonymous said...

tahniah coz da berenti,,aku pon baru 8 bulan berhenti....and skang da hidup dengan sihat,,gpun aku merokok xlame sbb2 mudah aku nk berenti,,,cme tkot kalu2 ade kesan smpingan yang laen je..

hairul said...

sy pn dh 3 bulan lepas 6 tahun sengsara isap rokok byk abis wet...huuhu

hairul said...

hye...sy pon dh 3 bulan bhenti.....syukur sgt2..umo 22..isap rkok dh 6 tahun..

ain'z said...

rupanya untuk berhenti merokok bukanlah semudah ucapan "katakan tak nak",aku merupakan seorg perokok tegar semenjak usiaku belasan tahun lagi sekarang ni usiaku sudah empatpuluhan waktu ni aku cuba berhenti merokok dah 4 hari da...gigil seluruh badan,kebas rasa dikaki dan macam2 lagi rasa yg tak leh diucapkan aku harap aku dpt menempuh segalanya insyallah...

Alleya Akazuhiro said...

Proud dgn bf sy. He really nekad nak stop smoking. 24/01/2012 dah cukup 2 bln benti merokok. Seriusly mmg kesian tgok dia face with Nicotine Withdrawal. What can i do is give him a support. Sabar n cuba fahami dia... Encourage dia..on 24th every month i akan belikan dia patung players MU coz dia mmg peminat tegar MU. Maybe salah satu kenangan buat dia nnt :) And i wish dia tabah n byk bersabar dgn effect yg dia kena lalui. And Gud luck to u ols guyss!!!

Anonymous said...

rasa susah nk berhenti..tambhn status sy sbg plajr menyebabkn sy agk tertkn n sy rsa lega slps merokok..hrp2 sy dpt kurangkn merokok ni...

Anonymous said...

Tahniah, sebab dah berjaya. Saya baru 3 hari, agak seksa nak layan symptom2 tu semua. Tapi syukur sebab Allah bagi demam. Secara automatik jadi benci dengan bau asap rokok. Harap harap dapat bertahan...

Anonymous said...

saya dah x minggu x merokok...tp yang paling seksa adalah ketika sakit kepala tu datang...Allah je tahu cam ne rasa sakit 2...tapi sekarang sakit tu dah makin kurang...tapi masih gak sakit tu datang....datang x tentu masa...kadang2 tu siang,ada kala malam..x tentu lah...harap2 agar sakit kepala nie sembuh dengan cepat...saja nak berkongsi sikit pengalaman berhenti merokok...n tahniah sebab dapat berhenti merokok bro.....

Anonymous said...

Saya dah berhenti masuk 6 bulan dah. Tapi simptom2 di atas memang gila lah. Saya still lawan. Paling saya tak suka bila tiba2 datang rasa bimbang.. semua benda tak kena. Saya tetap lawan. Bila bagi tau org masalah kita ni org kata kau ni lorat la bagai la. Berhenti dulu lah baru tau langit tinggi ke rendah setelah nikotin dan badan terpisah. Sekian.

BUTET said...

Woooo, aku dah 7 bulan berenti, bulan petama berenti xder apa2, tapi masuk bulan kedua, ya allah, neraka beb, dengan selsema, sakit kepala, darah tinggi tetiba naik smpai 150,padahal sebelum tu selalu cek bawah 90 je, sakit urat jgn cerita la,xder selera mkn, 4hari berat bdn turun mendadak, dari gemuk muka aku tetiba cengkung, smpai bos aku pon risau, 2minggu rasa mcm x tido, padahal isteri ckp aku tido siap bedengkur, asyik marah2, lpeas 4minggu berenti, tetiba bdn rasa sejuk mcm duduk dalam air batu, padahal masa tu tengah panas, tangan menggigil je, time ni dada rasa mcm nak tecabut, lelangit rasa mcm dah xder, batuk ngasik kluar kahak warna oren, urat belikat aku rasa kesemut je hari2, kepala pening x bleh nak cita la, dekat 4 bulan baru aku rasa ok, tapi masalahnya lepas tu aku kuat mkn, 3pot nasi bleh mkn sorang, klo x bnyak mkn nanti kepala pening, skang ni da ok sikit, aku bnyakkan puasa sunat, klo x makin gemuk takut penyakit lain yg datang, tapi pening kepala n rasa marah2 tu masih x hilang lagi, harap2 lepas ni makin betambah sihat

BUTET said...

Woooo, aku dah 7 bulan berenti, bulan petama berenti xder apa2, tapi masuk bulan kedua, ya allah, neraka beb, dengan selsema, sakit kepala, darah tinggi tetiba naik smpai 150,padahal sebelum tu selalu cek bawah 90 je, sakit urat jgn cerita la,xder selera mkn, 4hari berat bdn turun mendadak, dari gemuk muka aku tetiba cengkung, smpai bos aku pon risau, 2minggu rasa mcm x tido, padahal isteri ckp aku tido siap bedengkur, asyik marah2, lpeas 4minggu berenti, tetiba bdn rasa sejuk mcm duduk dalam air batu, padahal masa tu tengah panas, tangan menggigil je, time ni dada rasa mcm nak tecabut, lelangit rasa mcm dah xder, batuk ngasik kluar kahak warna oren, urat belikat aku rasa kesemut je hari2, kepala pening x bleh nak cita la, dekat 4 bulan baru aku rasa ok, tapi masalahnya lepas tu aku kuat mkn, 3pot nasi bleh mkn sorang, klo x bnyak mkn nanti kepala pening, skang ni da ok sikit, aku bnyakkan puasa sunat, klo x makin gemuk takut penyakit lain yg datang, tapi pening kepala n rasa marah2 tu masih x hilang lagi, harap2 lepas ni makin betambah sihat